بزرگترین تولید کننده بهترین گز های اصفهان

بدون شک می‌توان گفت که گز های اصفهان محبوب‌ترین و معروف‌ترین خوراکی اصفهان است پیشینه تولید آن به دوران صفویه و پایتخت بودن اصفهان باز می‌گردد و امروز یکی از اصلی‌ترین سوغات اصفهان و بهترین گز ایرانی شناخته می‌شود.

در زمان‌های قدیم گز با کیفیت و مرغوب را  با استفاده از شیرخشت و آب هندوانه تولید می کردند و این نوع گز فقط برای افراد بلند پایه و سوغات اصفهان برای افراد خارجی بوده است، اما از آنجایی که این نوع گز قیمت بسیار بالایی دارد امروز از همان مواد اولیه که خدمت شما عرض کردیم، برای تولید گز استفاده می کنند. گزها را برای عرضه در بازار به شکل‌ های مختلفی برش می دهند که عبارتند از: “گز انگشت پیچ، گز شکلاتی، گز برشی، گز سکه‌ای، گز آردی و گز لقمه‌ای” و شما می‌تواند از فروشگاه‌های مختلف در این شهر، گز اصفهان را تهیه کنید.

بزرگترین تولید کننده بهترین گز های اصفهان

آشنایی بیشتر با انواع گز های اصفهان

آشنایی بیشتر با انواع گز های اصفهانبه طور کلی گز به دو گونه ی پسته ای و بادامی تولید می شود که هر کدام بر اساس مقدار مغز پسته یا بادام بکار رفته درآن به انواعی تقسیم می شود که عبارتند از ۱٠ درصد – ۱۸ درصد – ۲۸ درصد و… گز سفارشی. 

از انواع گز اصفهان عبارت اند از:

گز بدون گزانگبین:

عبارت است از فرآورده ای،‌که از عمل آوری آب، شکر، گلوکز مایع و انواع مغزها مثل : مغز پسته،‌مغز بادام،‌مغز فندق، و هم چنین سفیده تخم مرغ، گلاب،‌ عرق بیدمشک و    …..، به دست می آید و به صورت آردی، لقمه¬ای، سکه ای، برشی و …،‌تولید شده و در بستری از آرد یا پوشش های مجاز خوراکی یا سینی،‌بسته بندی و عرضه می گردد .

گز بدون گز انگبین آردی:

گز بدون گز انگبین آردی گزی است، که در موقع پرداخت (شکل دهی) به شکل های مختلف مانند مربع، دایره و …. ، در آمده و در موقع بسته بندی در بستری از آرد قرار داده می شود.

گز بدون گز انگبین لقم‌های:

 گز بدون گز انگبین لقمه ای گزی است، که با استفاده از دستگاه های ویژه برش،‌ به صورت قطعات تقریباً منظم و هم شکل در آورده شده و در پوشش های مجاز خوراکی،‌ پیچیده شده باشد.

گز بدون گز انگبین سکه‌ای:

گز بدون گز انگبین سکه ای گزی است، که در اندازه های کوچک (شبیه سکه) پرداخت (شکل دهی) گردیده و سپس در بستری از آرد قرار داده شده باشد و یا اینکه در پوشش های مجاز خوراکی بسته بندی گردیده است.

گز بدون گز انگبین برشی (مغز نما):

گز بدون گز انگبین برشی گزی است،‌که با استفاده از دستگاههای ویژه برش به شکل های مختلف، برش داده شده باشد .

بار ساده :

عبارت است از مخلوطی از آب،‌ شکر و گلوکز مایع،‌که در یک ظرف بزرگ بوسیله حرارت دادن عمل آورده شده باشد.

چرا گز اصفهان، بهترین گز ایرانی معرفی شده است؟

چرا گز اصفهان، بهترین گز ایرانی معرفی شده است؟گز در حدود سال ۱۳۲۰ هجری شمسی برای اولین بار در اصفهان به وسیله مخلوط نمودن مقادیر مساوی از شکر، گز انگبین، سفیده تخم مرغ، و مغز پسته و بادام به دست آمد.

۹۰%گز کشور چیزی در حدود ۶۵۰ هزارتن در سال در اصفهان تولید می شود. نوع اصیل این شیرینی که هنوز هم به صورت سفارشی ساخته می شود دارای درصد کمی از عصاره گران بهای گز انگبین است. و آنچه به شرکت شیرین زرمان ایرانیان  هویت داده درصد قابل ملاحظه این  عصاره و شهد شگفت انگیز در تمامی انواع محصولات تولیدی شرکت می باشد.

ارزش گز انگبین دار معمولا ۴ تا ۵ برابر ارزش شیرینی معمولی است، که از درختچه هایی به همین نام یعنی گز انگبین در نواحی خوانسار و برخی نواحی چهار محال و بختیاری به دست می آید.

عامل تولیدکننده انگبین حشره کوچکی است تقریبا به اندازه پشه که روی ساقه یا برگ های درخت انگبین خانه می سازد.

سپس از شیره پروده این گیاه تغذیه کرده و شهد تولید می کند.

دانه های براق و زرد رنگی همانند ارزن از درختچه های انگبین به دست می آید که به آن عصاره گز انگبین میگویند.

این عمل، یعنی تولید قند طبیعی توسط این حشره که شاید عملی همانند تولید عسل در زنبور عسل است.

ارزش گز انگبین در این است که یکی از معدود قندهای فروکتوز به تنهایی در طبیعت می‌باشد.

گزاز محصولاتی است که به عنوان اولین صادرات کشور ایران در زمان آقا محمد خان قاجار به جهان عرضه شد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما